Utbildningsnivå och intelligens, och i mindre utsträckning föräldrarnas utbildning och faderns yrkeskategori, är kopplade till socioekonomisk status i medelåldern, enligt en ny studie publicerad den 10 september 2025 i tidskriften PLOS One av Erik Lykke Mortensen från Köpenhamns universitet, Danmark.
Socioekonomisk status (SES) – ett mått på individuella skillnader i tillgång till materiella och sociala resurser – har länge kopplats till hälsa, sjuklighet och kognition. Tidigare studier har visat att faderns yrke, intelligens under barndomen och utbildningsnivå är viktiga prediktorer för SES senare i livet.
I den nya studien använde forskarna data om 6 294 medlemmar av Metropolit 1953 Danish Male Birth Cohort, som har följt danska män under flera decennier. De som ingick i den nya analysen hade deltagit i en intelligensbedömning vid 12 års ålder och bodde fortfarande i Danmark vid 50 års ålder.
Utbildningsnivå vid 30 års ålder och IQ vid 12 års ålder var mestadels starkt korrelerade med socioekonomisk status i medelåldern, vilket förklarade mer än hälften (53,5 %) av variansen i SES. Ung vuxnas längd, kreativitet i senare barndom och resultat på aritmetiska tester, föräldrarnas utbildning och faderns yrkesklass visade också vissa prediktiva samband, vilket förbättrade den förklarade variansen till 54,1 %. Dessa effekter var mestadels indirekta och förmedlades i slutändan genom intelligens och utbildning; barn till välutbildade föräldrar är till exempel mer benägna att fortsätta med högre utbildning.
Studien är begränsad av att den bygger på en generation danska män och resultaten kan inte generaliseras till andra populationer, varnar författarna. De drar dock slutsatsen att utbildningsnivå och intelligens hos unga vuxna är de starkaste prediktorerna för SES i medelåldern.
Författarna tillägger: ”Det är viktigt att vi kunde bekräfta betydelsen av familjebakgrund och intelligens och visa att utbildning var en särskilt stark prediktor för socioekonomisk status i medelåldern i Danmark. Det kan dock vara ännu viktigare att resultaten visar att påverkan från faktorer i tidig ålder underskattas om inte både direkta och indirekta effekter analyseras.”
”I yngre generationer av danskar kan utbildning vara en något svagare prediktor, medan individuella egenskaper som intelligens och personlighet kan ha ett starkare inflytande på socioekonomisk status.”
Mer information: Ett livslångt perspektiv på prediktorer för socioekonomisk status i medelåldern, PLOS One (2025). DOI: 10.1371/journal.pone.0330130
